مصاحبه کاري يکي از روشهايي است که شرکتها و موسسات براي گزينش کارکنان خود به کار ميبرند. مصاحبه معمولاً به صورت حضوري
بين دو نفر انجام ميشود. گاه چند تن در مصاحبه حضور مييابند و برخي از مصاحبهها از راه دور با تلفن با ديگر وسايل پيامرساني مانند شبکه
کامپيوتري يا تلويزيون انجام ميگيرد.
فيلم جذب نيروي کار براي کسب وکار در آپاراتhttps://www.aparat.com/v/1ncHC مشاهده فرماييد.
مصاحبه قديميترين شکل گزينش ميباشد و معمولاً در ارزيابي کارمند يا متقاضي ارزش زيادي دارد. بسياري بر اين باور هستند که در ارتباط
حضوري بهتر از هر روش ديگري ميتوانند شخصيت متقاضي را ارزيابي کنند. برخي ويژگيها از جمله رفتار و منش، آراستگي ظاهري، برخورد
مناسب، و تأثيرگذاري مثبت در يک لحظه، فقط در مصاحبه ميتواند مورد داوري قرار گيرد. همه? اين موارد در برخي شغلها بسيار مهم هستند.
يک مصاحبهکننده? هشيار ميتواند از مصاحبه، شواهد مبني بر هوش، گستردگي علايق، و نگرش کلي متقاضي به کار و زندگي، را برداشت
نمايد. اگر مصاحبهکننده رئيس متقاضي (در صورتي که در مصاحبه موفّق شود) باشد، ميتواند بفهمد که آيا آن دو ميتوانند به خوبي با يکديگر
کار کنند يا نه.
يکي از مشکلاتي که مصاحبه به عنوان روش گزينش دارد اين است که بسياري از ديگران پيشداوري يا برداشتهاي قبلي دارند: «انسانهاي
چاق تنبل هستند» يا «انسانهايي که پيشاني کوتاه دارند، نادان هستند.»
بعضي مصاحبهکنندهها آنقدر مهارت ندارند که بتوانند سر صحبت را با مصاحبهشونده باز کنند و به نحوي طبيعي با او صحبت کنند، در صورتي که
از چندين مصاحبهکننده استفاده شود، که در مواقع مهم همينطور ميباشد، مشکلات اين روش به حداقل خود خواهد رسيد.
گذشته از اين، تأثيراتي که متقاضي در يک مصاحبه يا چند مصاحبه خواهد گذاشت، گاهي ميتواند گمراهکننده باشد. کسي که ميتواند در
برخورد اول تأثير خوبي بر افراد بگذارد، ممکن است در آشناييهاي بيشتر آنطور نباشد: بعضي افراد روشنفکرانه صحبت ميکنند ولي چنان عمل
نميکنند. بعضيها ميتوانند رفتارهاي ناخوشآيند خود را موقّتاً پنهان کنند- بعضيها که سعي ميکنند رفتارهاي گمراهکننده داشته باشند،
موفق نخواهند بود بعضيها که به نظر مشوّش و پريشان ميآيند، ممکن است در يک موقعيت واقعي شغلي، بسيار سريع، مطمئن و عاقلانه
عمل کنند.
فيلم استخدام هر دو دست در کسب وکار شما نقش مهمي دارد در آپارات https://www.aparat.com/v/l3XER مشاهده فرماييد.
مصاحبه در شرکتهاي خصوصي بيشتر از شرکتهاي دولتي اهميت دارد. يک شرکت خصوصي بودجه خود را از طريق کسب و کار خود تأمين
ميکند و براي جذب نيروهاي مورد نياز خود، نهايت دقت را بکار مي برد تا نيرويي متخصص و ماهر در زمينه شغلي مربوطه را بيابد. در غير
اينصورت تنها متحمل ضرر خواهد شد و همينطور منابع شرکت را تلف خواهد کرد. در اين ميان اگر يک کارجو در بدست آوردن يک فرصت شغلي ،
تصميم قطعي خود را گرفتهاست، بايد بهگونهاي خود را به شرکت معرفي کند که شرکت مزبور کاملاً در جريان تواناييهاي او قرار گيرد. چه بسا
در اين تواناييها فرصت شغلي مناسب تري براي فرد وجود داشته باشد که شرکت خود آن را پيشنهاد دهد.
توصيه ميشود مطالب زير را مطالعه فرماييد:
کارگاه پيشرفته آموزش شيوه هاي نوين مصاحبه هاي سازماني
رازهاي موفقيت در مصاحبه استخدامي قسمت دوم
چگونه بهترين استخدام کننده باشيم قسمت اول
چگونه بهترين استخدام کننده باشيم قسمت دوم
نکات طلائي براي مصاحبه استخدام قسمت اول
چگونه بهترين استخدام کننده باشيم قسمت سوم
درباره این سایت